Sunday, March 28, 2010

7 Suleymaniye Mosque of Canning, 237 Welshpool Road Perth WA

   Pagi ini saya bersolat subuh berjemaah di Masjid Suleymaniye. Imam masjid ini di datangkan khas dari Turki. Masjid ini dibuka pada 25 Nov 1984. Oleh itu ia telah berusia 26 tahun. Waktu subuh disini jam 5.45 pagi. Pada masa ini Masjid Suleymaniye berada dibawah pentadbiran Kerajaan Turki. Imam masjid ini juga di bayar oleh kerajaan Turki. Saya di fahamkan oleh Bro Ariff khutbah Jumaat disini adalah dalam bahasa Turki dimana teksnya didatangkan dari Turki. Bilangan jemaah subuh disini antara 10 hingga 15 orang. Bagaimanapun tiada solat sunat subuh disini selepas azan subuh. Mungkin kerana waktu subuh yang pendek. Waktu subuh disini dilewatkan supaya lebih ramai yang dapat bersolat subuh disini terutamanya pemandu teksi. Apabila subuh selesai matahari telah pun cerah disini.
Kompoun taman masjid ini dijaga dengan rapi. Terdapat kolam wuduk yang cantik serta bersih dan praktikal. Terdapat juga kelas mengaji quran dan sudut membeli barangankering dari Turki.

Sedikilt kehebatan Solat Subuh
  "Dirikanlah oleh mu solat ketika gelincir matahari hingga waktu gelap malam dan (dirikan) solat Subuh sesungguhnya solat Subuh itu adalah disaksikan (keistimewaanya)"                                             Al-Israa':78

Cuba perhatikan perkataan "disaksikan" dan "keistimewaanya"
Apakah keistimewaan subuh yang disaksikan itu. Pada waktu subuh berlaku perubahan siang dan malam. Perubahan antara tidur dan jaga.(mati dan hidup). Kemunculan matahari dan hilangnya bulan. Semua ini disaksikan keistimewaanya.

No comments: