Monday, March 15, 2010

2 Surau Al Iman Kemensah Heights

Inilah surau saya mengerjakan solat subuh sejak balik dari menunaikan haji dan berpindah ke Prima Villa pada awal 2007. Terletak 1.5 km dari rumah atau 20 minit jalan kaki. Surau ini dibina pada 1999, kini berusia 10 tahun. Sembahyang Jumaat telah diadakan disurau ini sejak 2002. Ia sebuah surau yang cantik berbentuk 2 hexagon yang bersambung direka oleh Akitek GDP dan perbesarkan semula pada 2007 dibawah pengawasan arkitek Hj Juhari. Surau ini unik bagi saya kerana tiada sebarang perhiasan atau ayat quran tergantung didinding surau seperti lain-lain surau atau masjid.
Terdapat antara 35 hingga 40 regular subuh di surau ini. Pada masa ini solat subuh di imamkan oleh Utz Sanusi setelah imam Utz Zuhair meletak jawatan. Bilal sepenuh masa Bapak Mohd Nor. Jiran saya Hj Zul Daim Juga seorang regular subuh, dan kami sering sarapan pagi selepas solat subuh

Saya sangat senang mengerjakan solat di surau ini samada menaiki motor atau berjalan kaki ke surau. Untuk solat subuh saya akan keluar pukul 5.45 pagi. Suasananya sunyi dan tenteram pada dinihari disini dengan udara dari bukit tabuh yang nyaman dan segar

Saya harap diberikan hidayah dan kesihatan untuk terus solat subuh di surau ini sehingga akhir hayat, insyaallah.

Saya harap dapat menghabiskan membaca buku “ Sehat & Kaya dengan Shalat Subuh” karangan Hussein Hasby Al-Qamry setebal 205 halaman.

Sedikit petikan dari buku ini:

SOLAT SUBUH: SAAT DILAPANGKANNYA REZEKI

Sebagaimana diceritakan dalam kitab al-Targhib wa al-Tarhib, “Setelah Rasulullah SAW melaksanakan shalat Subuh, ia pulang dan mendapati Fathimah (puterinya) masih tertidur. Lalu beliau membalikan tubuh Fathimah seraya berkata, “hai Fathimah, bangunlah dan saksikanlah rezeki dari Tuhanmu, kerana Allah SWT memberi rezeki hamba-hambaNya diantara shalat Subuh hingga terbit matahari”.

Oleh itu elakkan tidur dari fajar hingga terbit matahari kerana ketika itu Allah SWT sedang memberi rezeki kepada kita.

1 comment:

lan said...

Saya pun sedaya cuba untuk ke surau ini ketika Fajar